[image type=”frame1″ align=”left” width=”200″ height=”160″][/image]Het fundament van Longines werd gelegd in 1832 toen Auguste Agassiz zich vestigde in het Zwitserse horloge district Saint-Imier en een partnership aanging met een reeds aldaar gevestigd horlogemakerbedrijf. Binnen niet al te lange tijd had hij de controle over de onderneming overgenomen en hernoemde deze tot “Agassiz & Compagnie”. In die tijd werden horloges nog geproduceerd volgens de “établissage” methode, waarbij het maken van Zwitserse horloges veelal geschiedde in thuiswerkplaatsen van diverse vaklieden. Zij deden de afwerking van de horloges, die vervolgens werden verkocht via Agassiz & Compagnie.

In 1854 nam Ernest Francillon, een neef van Auguste, de leiding van de onderneming over. Ernest besefte al snel dat de traditionele établissage methode de productie van horloges met identiek hoog kwaliteitsniveau kon garanderen. Daarom wilde hij het productieproces verbeteren door de verschillende ambachten vaardigheden die benodigd zijn bij het produceren van uurwerken binnen één fabriek samen te brengen, waarbij hij tevens gebruik wilde maken van mechanische productiemethodes voor het in elkaar zetten en afwerken van de horloges.

Merknaam Longines
[image type=”frame1″ align=”right” width=”200″ height=”171″][/image]Om dit doel te realiseren kocht Ernest Francillon in 1866 twee aangrenzende percelen grond op de rechteroever van de rivier de Suze in het Saint-Imier dal, een gebied dat plaatselijk bekend stond als “Les Longines” (Lange Weiden). De merknaam Longines is hier geboren. Voor de ontwikkeling van de machines en hulpmiddelen die nodig waren om het productie proces van horloges te perfectioneren ging Ernest een samenwerking aan met familielid Jacques David, een getalenteerde ingenieur. In de jaren 1870 bleek de door Francillon gekozen industriële aanpak zeer succesvol en de fabriek bleef groeien tot de jaren dertig in de 20e eeuw. In 1911 bood Longines werk aan meer dan 1.100 mensen en werden de horloges van Longines overal ter wereld verkocht.

Prijswinnaar
In de loop der jaren ontving Longines veel erkenning voor haar onderzoeken en innovaties op horlogegebied en sleepte zij veel prijzen en onderscheidingen binnen. Sterker nog, het merk met de gevleugelde zandloper werd “Leading Prize Winner” op diverse internationale tentoonstellingen en won niet minder dan 10 Grands Prix. De schaduwzijde van deze successen was het groeiende aantal vervalsingen dat schaamteloos gebruik, of liever gezegd misbruik wilde maken van de uitstekende reputatie van Longines. Als teken van kwaliteit en ter bestrijding van vervalsingen deponeerde Longines reeds in 1867 het momenteel overigens nog steeds in gebruik zijnde woord-/beeldmerk, bestaande uit het symbool van de gevleugelde zandloper in combinatie met de naam “Longines” bij de World Intellectual Property Organisation. Longines is dan ook het oudste geregistreerde merk dat tot op de dag van vandaag nog steeds in ongewijzigde vorm wordt gebruikt.

Speciale relatie met sport
Dankzij de in huis ontwikkelde expertise op het gebied van tijdmeting heeft Longines een speciale relatie met de wereld van de sport ontwikkeld. Zo heeft Longines diverse apparatuur uitgevonden om precies de tijd te meten, zoals bijvoorbeeld middels het automatische tijdmetingsysteem “gebroken draad” (broken wire) bij de Zwitserse Federale Gymnastiek in 1912, de Photogenies in 1952, het eerste mechanisme om tijdmeting te koppelen aan een fotofinish en de Contifort in 1960, het eerste systeem dat in staat was om tijdmeting te combineren met bewegend beeld. Door deze innovaties vestigde Longines in de sportwereld een naam van faam en stelde haar in staat als tijdwaarnemer te fungeren bij een groot aantal sportevenementen. De ruime expertise op het gebied van geavanceerde technologieën en tijdwaarneming stelde Longines ook in staat tot een [image type=”frame1″ align=”left” width=”206″ height=”135″][/image] samenwerking binnen de Formule 1, met als kers op de taart de prestigiueze samenwerking met het wereldvermaarde sportwagenmerk Ferrari. Longines borduurt vandaag de dag nog steeds voort op haar lange associatie met de sport en is nauw betrokken bij onder meer ruitersport, gymnastiek, shorttrack schaatsen, boogschieten, tennis en skiën. Deze sporten markeren de kernwaarden van het merk: precisie en elegantie.

Luchtvaart
Ondanks deze sterke banden met sport heeft Longines zich niet beperkt tot tijdmeting bij sportevenementen. Longines is sinds 1919 de officiële leverancier van de Internationale lucht- en ruimtevaart organisatie FAI (Fédération Aéronautique Internationale), en heeft de luchtvaartindustrie voorzien van tijdmetingapparatuur om diverse wereldrecords te meten. Eén van deze records staat op naam van Charles Lindbergh, de roemruchte piloot die in 1927 de eerste non-stop solo oversteek van de Noord-Atlantische Oceaan realiseerde met zijn vliegtuig genaamd “Spirit of St. Louis”. Longines kan er prat op gaan dat vele pioniers van binnen de luchtvaart gebruik hebben gemaakt van door Longines ontworpen instrumenten.

Swatch Group
Sinds 1985 maakt Longines deel uit van de Société suisse de Microélectronique et d’Horlogerie, welke in 1998 een naamswijziging onderging in Swatch Group, ’s werelds grootste producent van horloges en aanverwante producten. Onder de vleugels van de Swatch Group is Longines nog steeds een merk met wereldwijde ambities en opereert nog steeds overeenkomstig haar kernwaarden precisie en elegantie.

Huidige collectie Longines
[image type=”frame1″ align=”right” width=”145″ height=”200″][/image] Vandaag de dag maakt het 180 jaar oude merk Longines horloges die passen bij de 21e eeuw zonder afbreuk te doen aan haar kernwaarden. De traditie van de gevleugelde zandloper wordt geïllustreerd door modellen in de collectielijnen Elegance (Longines Dolce Vita, Longines PrimaLuna en Les Grandes Classiques de Longines), Heritage Collectie, Longines Sport Collection (HydroConquest, Conquest en Longines Admiral) en de Watchmaking Tradition (The Longines Master Collection en de Longines evidenza).

Longines Watch Co. Francillon Ltd
CH-2610
Saint-Imier
Telefoon: +41 (0)32 942 52 66
www.longines.com

Pin It on Pinterest

Share This